vrijdag 23 mei 2008

Het grote ICT-verhaal tijdens mijn opleiding.

Alvorens de opleiding te starten was ik echt weinig vertrouwd met ICT. Tijdens de opleiding kreeg ik al vlug door dat het ICT-gebruik heel veel toegepast werd, niet alleen in de lagere school maar ook in de hogeschool. Alle opdrachten dat we kregen, waren opdrachten die met computer gemaakt moesten worden, ook lesvoorbereidingen en materiaal voor in de lagere school moest meestal uitgewerkt worden met de computer.
Tijdens de ICT-lessen in de opleiding kregen we een massa aan bruikbare informatie en toepassingen. Dit was zeker en vast zeer leerzaam voor ons, maar soms vond ik het moeilijk om te volgen omdat er een overvloed aan informatie op korte tijd verwerkt moest worden.
Het zou interessanter geweest zijn, moesten we meer lesuren gekregen hebben om de toepassingen te verwerken (klassikaal dan).
Zoals ik reeds zei heb ik altijd ICT gebruikt om mijn lesvoorbereidingen te maken. In de lagere school heb ik ICT functioneel geïntegreerd, naar aanleiding van thema's en projecten maakte ik gebruik van powerpoint-presentaties. Deze presentaties vond ik vooral handig aangezien het een geheugensteuntje is om les te geven. Het praktische aan de presentaties was dat ik onbeperkt prenten kon tonen. Wanneer je alle prenten moet afdrukken is dit niet zo praktisch en op de koop toe kwam dit duur uit. Ik kreeg de kans om met de presentaties de leerinhoud heel visueel voor te stellen.
Inoefening was een volgende vorm waarin ik ICT integreerde. Oefeningen gemaakt met Hot Potatoes en interessante sites om vb lezen, rekenen,.. in te oefenen waren heel motiverend voor de leerlingen. Al speelserwijze leerden de kinderen de inhouden, maar ook het gebruik van ICT kennen.
ICT is nu echt een werkinstrument geworden waarbij ik nog steeds groeiende ben. Het gebruik van ICT in de lagere school werkt voor de kinderen heel motiverend. Ik ben blij dat ik mijn goede ervaringen heb kunnen integreren in de lagere school.
Ik ben zeker en vast van plan om ICT meer en meer in de klaspraktijk te hanteren. Het is een praktisch, maar ook een speels werkmiddel voor zowel leerkracht als leerling.

Geen opmerkingen: